Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

Czym różni się salafizm od wahhabizmu?Salafizm jest ruchem narosłym w

Czym różni się salafizm od wahhabizmu?

Salafizm jest ruchem narosłym w ramach sunnickiego islamu, nawołującym do oczyszczenia wiary mahometańskiej z jakichkolwiek zewnętrznych wpływów i tego, co salafici uznają za reinterpretację oryginalnego przesłania Proroka. O ile tego typu ideolodzy obecni byli
 w świecie islamskim właściwie od samego początku, na temat tego,
 kiedy termin "salafizm" został użyty po raz pierwszy, w szkołach koranicznych prowadzone są niekończące się dysputy.

Wahhabizm jest odmianą salafizmu — jej twórcą jest islamski uczony Muhammad Ibn Abd al-Wahhab, który w połowie XVIII w. zawarł pakt z panującym we wschodniej Arabii klanem Saudów, że nowa interpretacja wiary al-Wahhaba zapanuje nad Mekką i Medyną, co udało się osiągnąć dopiero po I wojnie światowej. Obie rodziny — Saudowie i prawnukowie al-Wahhaba — po dziś dzień dzielą odpowiednio władzę świecką i religijną nad państwem, które świat zna jako Arabia Saudyjska.

Warto zauważyć, że sami włodarze tego kraju odrzucają termin taki jak "wahhabizm", zamiast tego preferując określać się mianem zwykłych salafitów. W praktyce jednak saudyjska wersja salafizmu (czy też wahhabizm właśnie) jest dużo bardziej radykalna od tego, co znajdziemy
 w innych krajach: al-Wahhab ponad wszystko nienawidził tzw. idolatrii,
 a więc oddawania czci wszelakiej maści przedmiotom, nawet tym upamiętniającym życie Proroka i jego najbliższych współpracowników.
 Z tego względu właśnie, choć współczesnemu Europejczykowi wydawać się to może niewyobrażalne, żołnierze Saudów dwukrotnie zniszczyli tysiące nagrobków, a nawet wiele meczetów zbudowanych w Medynie ponad ciałami najbliższych członków rodziny i współpracowników Mahometa.

Powyższe zdjęcie z pogrzebu króla Abdullaha 23 stycznia 2015 r. dobrze obrazuje stosunek saudyjskich salafitów (czy też wahhabitów) do czczenia zmarłych: grób monarchy znaczą jedynie usypisko kamieni oraz dwie małe płytki, przy czym całość pozbawiona jest jakiegokolwiek pomnika, a nawet inskrypcji z informacją, że król w ogóle został tu pogrzebany. Świadomość tego, jak władze oraz duchowni Arabii Saudyjskiej postrzegają ogromną część obiektów islamskiego kultu pozwala nam też lepiej zrozumieć, dlaczego finansowane przez nich organizacje dżihadystyczne (np. siejące popłoch w Syrii i Iraku Państwo Islamskie) z takim upodobaniem równają
 z ziemią pamiątki z czasów złotego wieku islamu — przede
wszystkim "bluźniercze" grobowce.
Zobacz następny

Komentarze

Momencik, trwa ładowanie komentarzy   ładowanie…