Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

Zawieszenie hydropneumatyczne powstało w 1955 roku, kiedy Citroen zaprezentował

Zawieszenie hydropneumatyczne powstało w 1955 roku, kiedy Citroen zaprezentował rewolucyjny pod wieloma względami model DS. Charakterystyczny ruch auta do góry po przekręceniu kluczyka spowodowany był ustaleniem ciśnienia w układzie. Wspomniany model charakteryzował się także możliwością regulacji wysokości zawieszenia zza kierownicy. Przy pomocy suwakowej regulacji prześwit auta można było regulować w zakresie 90 – 280 mm.

Kolejny przełom dokonał się w roku 1989 przy okazji debiutu auta klasy wyższej – Citroëna XM.
W niektórych wersjach samochodu zastosowano drugą generację opisywanego zawieszenia - hydractiv - tym razem sterowanego komputerem. Nowoczesne zawieszenia hydropneumatyczne pozwalają między innymi na zmiany prześwitu auta zależnie od prędkości jazdy bez ingerencji kierowcy, utrzymywanie zadanej wartości prześwitu niezależnie od obciążenia samochodu i warunków poruszania się, czy też możliwość zmiany koła bez konieczności korzystania z lewarków czy podnośników. 

Co ciekawe, trwałość takiego układu jest bardzo wysoka. Już w modelu DS hydropneumatyka była jednym z najtrwalszych elementów samochodu. Podobnie w kolejnych generacjach – bez większych remontów można było przejechać około 300 tyś. km.
W najnowszych konstrukcjach Citroen deklaruje brak większych czynności serwisowych do przebiegu 200 tyś. km., w praktyce może być to również więcej.
Jest to wartość przewyższająca trwałość większości typowych zawieszeń tradycyjnych. Również koszty eksploatacji są niższe niż w przypadku tradycyjnego zawieszenia. Zawieszenie hydropneumatyczne to wynalazek Citroena, ale nie tylko ta marka korzystała z tych rozwiązań. Powszechnie stosowane było m.in.
w marce Rolls Royce czy w BMW E34
Zobacz następny

Komentarze

Momencik, trwa ładowanie komentarzy   ładowanie…