Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

Cztery okręty podwodne S-80 Plus budowane przez państwową hiszpańską stocznię

Cztery okręty podwodne S-80 Plus budowane przez państwową hiszpańską stocznię Navantia miały być dumą tamtejszej marynarki wojennej. Planowano, że pierwsza z jednostek S-80, jak je początkowo nazwano, wejdzie do służby w 2015 roku, a wszystkie będą kosztowały, łącznie z kosztami projektowania, około 1,75 mld euro.Pierwszy poważny problem pojawił się w 2013 roku. Okazało się, że budowane okręty są za ciężkie i po zanurzeniu mogłyby się już nie wynurzyć…
Hiszpański rząd zatrudnił więc amerykańską firmę Electric Boat, która za 14 mln euro potwierdziła, że okręty będą miały zbyt małą pływalność i że trzeba zwiększyć ich wyporność, najlepiej wydłużając je o 10 metrów.
Błąd więc skorygowano, co okazało się bardzo kosztowne – poprawki musiały być wprowadzone we wszystkich okrętach znajdujących się na różnym etapie budowy.
To nie koniec – niedawno okazało się, że ta zmiana wymaga również przebudowy miejsca przycumowania S-80 w bazie Marynarki Hiszpańskiej w Kartagenie. Teraz mieszczą się tam okręty nie dłuższe niż mające 78 metrów. A S-80 Plus, jak nazwano budowane jednostki po wydłużeniu, mają 81 metrów. To rodzi dodatkowe koszty.
Teraz zakłada się, że pierwszy okręt ruszy w rejs z załogą w 2022 roku, a wartość całego programu sięgnie 3,9 mld euro. Hiszpanie zapłacą więc za swoje okręty mniej więcej dwa razy więcej niż planowano i dwa razy tyle, ile kosztują podobne na świecie – np. niemieckie typu 214.
Zobacz następny

Komentarze

Momencik, trwa ładowanie komentarzy   ładowanie…