Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

Budowa metra warszawskiego rozpoczęła się w 1984 r., sześćdziesiąt lat po

Budowa metra warszawskiego rozpoczęła się w 1984 r., sześćdziesiąt lat po rozrysowaniu pierwszych planów konstrukcji. Po jedenastu latach ślamazarnych robót oddano do użytku zaledwie 11 km linii — dla porównania otwarte w 1974 r. metro w Pradze po siedmiu latach budowy mogło pochwalić się ponad dwa razy dłuższą trasą. Warszawa nie stanowi jednak niechlubnego europejskiego rekordu — system kolei podziemnej od końca lat 30. planują władze serbskiego Belgradu (o populacji zbliżonej do Warszawy), realnego terminu rozpoczęcia prac nie wyznaczono jednak po dziś dzień. Za ciągłymi opóźnieniami stoją podobne przyczyny, które tak długo nie pozwalały ruszyć z budową metra w stolicy Polski: wojny, kryzysy gospodarcze, a przede wszystkim rażąca niekompetencja samorządu. Uparcie niedoczekujący się realizacji system kolei podziemnej skłonił belgradczyków do ochrzczenia swojego zakorkowanego miasta mianem "metropola" (srb. "pola" – "połowa").

Symbolem opieszałości w (roz)budowie kolejowej infrastruktury serbskiej stolicy obok nieszczęsnego metra jest też otwarty po 40 (!) latach Dworzec Centralny. Nowa stacja (tzw. Prokop), mająca w założeniu przejąć na siebie ruch z XIX-wiecznego dworca Belgrad Główny, choć wreszcie w styczniu 2016 r. otwarła się na pociągi,
to pozostaje w stanie dalekim od wykończenia: jest fatalnie skomunikowana z resztą miasta, a przez nieuszczelniony dach
każdy większy deszcz tworzy na peronach ogromne kałuże.
Zobacz następny

Komentarze

Momencik, trwa ładowanie komentarzy   ładowanie…