
Źródło: wisconsinmetaltech.com
Więcej informacji:
- Tytan i SR-71 Blackbird: Lockheed SR-71 Blackbird został zbudowany z tytanu, co stanowiło 93% jego struktury. Tytan, znany z wytrzymałości, został zastosowany, mimo że jego stopy są porównywalne ze stalą pod względem wytrzymałości, ale przy lepszym stosunku wytrzymałości do masy.
- Rekordy SR-71: Samolot osiągnął wiele rekordów, takich jak wysokość lotu—85,068.997 stóp i średnia prędkość na prostej trasie—2,193.167 mph. Osiągnął również czas przelotu z Nowego Jorku do Londynu w 1 godzinę, 54 minut, i 56,4 sekund.
- Materiał Tytan: Tytan jest trudny do przetworzenia ze względu na jego proces rafinacji, a jego wysoka cena wynika z energochłonnej elektrolizy oraz skomplikowanego procesu produkcji. Podczas konstrukcji SR-71 USA musiało kupować rudy tytanu od ZSRR poprzez tajne organizacje.
- Inżynierowie SR-71: Inżynierowie musieli pokonać liczne wyzwania, takie jak korozja punktowa spowodowana obecnością chloru w wodzie lub osady kadmu z narzędzi. Konieczne były wielokrotne udoskonalenia w produkcji.
- Wyzwania produkcyjne: Wysokie koszty produkcji tytanu i nieodpowiednie prasy kuźnicze w USA powodowały wielkie straty materiałowe. Proces obróbki mechanicznej tytanu wymagał wolniejszej prędkości, dużej ilości chłodziwa i specjalnych wierteł.
Powód stosowania tytanu w SR-71: Wysoka wytrzymałość i lepszy stosunek wytrzymałości do masy w porównaniu z aluminium, co było kluczowe dla osiągów samolotu.
Miejsca: Produkcja w zakładzie Skunk Works w Burbank, Kalifornia. Data: lata 1960. Nazwiska: Robert J Gilliland, główny pilot testowy, Clarence L Johnson, menedżer Skunk Works.
Komentarze