Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
Profil użytkownika

gft4

Zamieszcza fakty od: 28 czerwca 2015 - 23:44
Ostatnio: 1 marca 2022 - 5:11
  • Faktów na głównej: 197 z 206
  • Punktów za fakty: 5149
  • Komentarzy: 119
  • Punktów za komentarze: 32
 
[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
10 listopada 2021 o 13:54

Bzdura. Ktoś wrzucił to na angielską Wikipedię - jakby chciał sprawdzić, jak długo ta bzdura tam zostanie. Proponuję zmienić treść podpisu na prawdziwą albo to usunąć. To zdjęcie zostało opublikowane w 2017 roku na stronie Seton Hall University (jako pochodzące z New York Timesa) i użyte do zilustrowania bitwy o Mosul z 2017 roku. Wojska irackie i zachodnie walczyły tam wspólnie przeciw ISIS. To było w Iraku, nie Syrii. PDF ze zdjęciem na stronie Seton Hall University: http://blogs.shu.edu/thediplomaticenvoy/files/2020/08/Summer-2017-Edition.pdf Wojska irackie nigdy po 2003 r. nie walczyły w Syrii po stronie rządu Syrii. Nie wiem, czy po 2003 r. walczyły w Syrii w ogóle.

[fakt]
Ocena: 2 (Głosów: 2) | raportuj
4 listopada 2021 o 22:25

Dla wyjaśnienia: Przepis, ten z błędem, w postaci z 2005 roku, jest w pierwszym linku (justia.com). Zwracam uwagę na punkt przepisu oznaczony literą I (duża litera i). Ten punkt dotyczy "usiłowanych" (a nie dokonanych) form przestępstw z punktów C i D. Powinien dotyczyć "usiłowanych" form przestępstw z punktów B, C i D. Zabrakło odniesienia do punktu B. Przez to przepis nie dotyczy usiłowanych form przestępstwa o nazwie "sexual conduct with a minor", gdy ofiara ma <12 lat (jak w punkcie B). Dotyczy natomiast usiłowanych form przestępstwa o nazwie "sexual conduct with a minor", gdy ofiara ma 12, 13 lub 14 lat (jak w punkcie C). To dlatego, że legislatorzy wzięli przepis, który był jeden (o ofiarach <15 lat), i rozbili go na dwa oddzielne (o ofiarach <12 lat i o ofiarach 12, 13, 14 lat). Więc odniesienie do tego przepisu powinni zastąpić odniesieniami do dwóch oddzielnych przepisów. Ale, mówiąc wprost, spieprzyli sprawę i zastąpili je odniesieniem tylko do jednego z nich. A dlaczego cały czas mówię o przestępstwach "usiłowanych", skoro w punkcie I nie ma takiego określenia, jest tam tylko sformułowanie o przestępstwach drugiego stopnia? Dlatego, że punkt M objaśnia, że przestępstwo jest pierwszego stopnia, gdy jest dokonane (completed), natomiast drugiego stopnia, gdy jest usiłowane/planowane (preparatory). W drugim linku jest mowa, za co został skazany Rosenbaum: sexual conduct with a minor in the second degree, a preparatory crime. Czyli przestępstwo usiłowane/planowane. Tylko za to go skazano; początkowo zarzuty były poważniejsze. Do tego wiek ofiar <12 lat. Z powodu opisanego wyżej błędu punkt I nie precyzuje kar w takiej sytuacji. Co innego gdyby inaczej zakwalifikowano przestępstwo Rosenbauma, na przykład jako "molestation of a child" (jak w punkcie D)... ale tego nie zrobiono. Dwa ostatnie linki to grube zbiory aktów prawnych: z 1997 roku, w którym błąd po raz pierwszy się pojawił, i z 2008 roku, w którym błąd został usunięty.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
19 listopada 2020 o 22:46

Nie średnia, tylko mediana. To istotna różnica. Dla porównania, u MSNBC (to przeciwna opcja polityczna) mediana wynosiła 63 lata.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
2 września 2020 o 18:13

Żadne astronautki NASA nie latały w kosmos do 1983 r. W 1978 r. owszem wybrano kilka kobiet do nowo tworzonej grupy astronautów (pierwsza z nich poleciała w kosmos w 1983 r.) i NASA zaprojektowała dla nich zestaw do makijażu (ten na zdjęciu), tyle że ten zestaw nigdy nie poleciał w kosmos.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
20 lipca 2020 o 23:19

Nie. Wyniki te co najwyżej stawiają tego Mercedesa na równi z samochodami, których producenci *kłamią*, że spełniają one normę Euro 5. Czyli z tymi, które rzekomo mieszczą się w limicie 180 g/km (bo taka jest norma Euro 5), a naprawdę emitują ponad 1000 g/km. Poza tym to nie fabryczny W123, tylko zmodyfikowany - przez dodanie dodatkowego katalizatora. Fabryczny nie miałby szans.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
10 czerwca 2020 o 22:32

Poprawka: majątek Rudolfa Skowrońskiego był oceniany na "zaledwie" 150 mln zł (nie zaś 3,9 mld zł).

[fakt]
Ocena: 2 (Głosów: 2) | raportuj
5 marca 2020 o 16:36

w Elsterze, nie Elbie

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
30 stycznia 2020 o 5:33

@Procekms: Haczyka nie ma, ale trzeba pilnować, żeby grud węgla - które powstają tu jako produkt uboczny pirolizy - nikt nie próbował spalić. Bo jeśli ktoś ten węgiel wrzuci do pieca, to CO2 pójdzie w powietrze i cały pomysł na nic.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
30 stycznia 2020 o 5:17

@LepsiPL: Każda cząsteczka metanu, która trafia do maszyny, jest rozkładana w procesie pirolizy. Jeśli nie w pierwszym obiegu, to w kolejnym. Wpuszczamy metan (gaz) do maszyny do pirolizy. Maszyna zmienia go w wodór (gaz) i węgiel (ciało stałe). Powstała mieszanina gazów: głównie wodór, z resztkami metanu. Wpuszczamy tą mieszaninę do ogniwa paliwowego. Ogniwo wzięło sobie wodór, zostały resztki metanu. Te resztki, razem ze świeżą porcją metanu, kierujemy do maszyny do pirolizy i kółko się zamyka. Przy wydajności reakcji rzędu 80% - czyli 80% metanu ulega pirolizie od razu, a reszta pozostaje jako resztki- jedna cząsteczka metanu ma 80% szans ulec rozkładowi już w pierwszym obiegu. 96% w pierwszych dwóch obiegach, 99,2% w pierwszych trzech obiegach, 99,8% w pierwszych czterech obiegach itd. W praktyce do układu wchodzi tylko tlen z powietrza oraz metan - a wychodzi tylko woda i grudy węgla.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
24 stycznia 2020 o 14:00

91%. Tyle wynosił podatek dochodowy dla najbogatszych w USA w roku 1960. 69%. Co najmniej taką stawkę płaciło 5% najbogatszych osób (dokładniej osób, których dochody, z uwzględnieniem inflacji, plasowałyby ich dziś wśród 5% osób o najwyższych dochodach). I nie było wtedy, w roku 1960, celowych luk w przepisach, które pozwalałyby płacić kilkakrotnie mniejszy podatek. USA przed 1980 rokiem nie były wolnorynkowe, na pewno nie przed 1973 r. W 1980 r. bogacze zatrudnili aktora Reagana na prezydenta USA. Obniżył najwyższą stawkę podatkową z 70% do 28%. https://taxfoundation.org/us-federal-individual-income-tax-rates-history-1913-2013-nominal-and-inflation-adjusted-brackets/

[fakt]
Ocena: -1 (Głosów: 1) | raportuj
2 stycznia 2020 o 10:58

O 1920 roku, to co tu napisano - prawda. O 1938 roku - kpina. 21 września 1938, gdy szykowała się konferencja monachijska, Polska zażądała zwrotu Zaolzia. Beneš wtedy odpisał, że jest za porozumieniem i jakąś korektą granic, oczywiście nie mówiąc nic konkretnego. 30 września wieczorem, w dniu gdy Niemcy i Zachód wspólnie okroili Czechosłowację (konferencja monachijska), Polska wystosowała do Czechosłowacji krótkoterminowe ultimatum - oddajecie albo wp****ol. No i Beneš oddał. Jeśli ktoś uważa, że było to porozumienie stron, jest stuprocentowym... politykiem.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
6 grudnia 2019 o 11:59

1. Nie w zawieszeniu, skazano go na 3 lata bezwzględnego więzienia i 5 lat nadzoru. 2. Nie był studentem, tylko właśnie skończył VGS, odpowiednik liceum/technikum/zawodówki. 3. "Chłopak" miał 24 lata. I szczegół: nazwa linii to Braathens, nie Braathen.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
3 grudnia 2019 o 19:36

Ciekawy rekord, ale źle opisany. Louis Bleriot pokonał ponad 25 km nad morzem już w 1909 roku, bo wtedy przeleciał samolotem nad kanałem La Manche. Więc pod tym względem pan Grzegorz Piotrowski (herbu Junosza) nie mógł być pierwszy. Natomiast być może pobił inny rekord - długości lotu z pasażerem (być może, bo nie próbowałem potwierdzić tej informacji).

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
3 grudnia 2019 o 11:05

*niż futbol amerykański Koszykówkę wymyślono w USA.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
23 listopada 2019 o 14:33

Poprawka: ulice Wita Stwosza i Polanki. Łatwo to sprawdzić na mapach Google, bo dziś linia kolejowa biegnie w tym miejscu tą samą trasą.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
15 listopada 2019 o 18:07

Dla jasności, to nie był tylko prototyp. Ten samochód produkowano i sprzedawano w tysiącach sztuk. W tamtych czasach mikrosamochody były dość popularne (np. Velam, BMW Isetta).

[fakt]
Ocena: 1 (Głosów: 1) | raportuj
14 listopada 2019 o 19:37

Tylko wybranych państw (co widać po tytule wykresu). A sporo wydają jeszcze: Chiny - $239 b. Indie - $67 b. Arabia Saudyjska - $66 b. (podobno) https://chinapower.csis.org/military-spending/

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
5 listopada 2019 o 23:13

Struktura nośna mostu (z żelbetu) jest nowa, ale została obłożona fragmentami mostu przywiezionymi z Londynu.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
5 listopada 2019 o 23:11

1. 26, nie 25 listopada 2. To był pierwszy dzień bez "violent crime", bez przypadków postrzelenia (niekoniecznie śmiertelnego), ugodzenia nożem itp. Dni bez morderstwa zdarzały się, przypuszczalnie, już wcześniej.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
28 października 2019 o 14:22

Należałoby jeszcze wymienić firmę BYD. Model BYD Tang EV ma baterię 82.8 kWh. Nio ES8/ES6 w lepszej wersji ma 84 kWh.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
23 października 2019 o 15:43

@wienie: Tyle co w dwóch Passatach B6. Jakieś 140 litrów benzyny.

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
20 października 2019 o 15:20

1. Wiek nie jest pewny, ten sam zespół uzyskał dla tej skały, różnymi technikami, wiek 4.28 miliarda lat i wiek 3.8 miliarda lat. Przy czym 3.8 miliarda to wiek zmierzony techniką konwencjonalną i prawdopodobnie bardziej zbliżony do wieku, gdy skała ostatecznie zastygła. https://www.newscientist.com/article/dn14818-discovery-of-worlds-oldest-rocks-challenged-/ 2. Bedrock to nie jest nazwa własna tej skały. Bedrock to po prostu "podłoże skalne" albo "skała macierzysta". Czyli warstwa litej skały leżąca pod pokruszoną skałą i glebą (ale tutaj akurat odsłonięta, znajdująca się na powierzchni). Aha - są też znane okruchy skalne starsze niż 4.28 miliarda lat (cyrkony) zanurzone w młodszej, czy też przetopionej w późniejszych czasach, skale.

[fakt]
Ocena: 1 (Głosów: 1) | raportuj
16 października 2019 o 16:24

Nie spalin, tylko jednego konkretnego składnika spalin - WWA, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych. Objętość spalin w przypadku kosiarki jest dużo mniejsza niż w przypadku samochodu, ale stężenie WWA w tej objętości jest dużo większe. Podsumowując, spaliny z kosiarek najwyraźniej mają niewielki wpływ na klimat, za to "dzięki" WWA są rakotwórcze.

[fakt]
Ocena: 1 (Głosów: 1) | raportuj
14 października 2019 o 12:22

W XX wieku nieporównywalnie więcej ludzi wygrało loterię niż zostało zabitych przez meteoryt. I to chyba nawet jeśli ograniczymy się do ludzi, którzy otrzymali naprawdę duże wygrane. Dane w linkowanym artykule odnoszą się do szacowanej liczby ofiar przy uderzeniu w Ziemię DUŻEGO meteoroidu - kataklizmie obejmującym szeroki obszar i pochłaniającym wiele ofiar. Hipotetycznym. Jak najbardziej możliwym, ale nie takim, który zdarzył się w ciągu np. ostatnich 100 lat (choć polecam poczytanie o zabójczym deszczu meteorytów w Shaanxi kilkaset lat temu https://www.bradford-delong.com/2008/06/reported-deaths.html).

[fakt]
Ocena: 0 (Głosów: 0) | raportuj
12 października 2019 o 11:17

*Waiʻaleʻale

« poprzednia 1 2 3 4 5 następna »